FORMY POMOCY REALIZOWANE PRZEZ DIAGNOZA : diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w zakresie rozpoznawania i określania możliwości (potencjału) dzieci i młodzieży oraz ich indywidualnych potrzeb edukacyjno-wychowawczych, wskazania sposobu i zakresu ich zaspokajania, określanie rodzaju i zakresu niezbędnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej : - rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce oraz problemów wychowawczych uczniów, - diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, - diagnoza dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, - diagnoza zainteresowań i predyspozycji zawodowych, - diagnoza wad wymowy, - diagnoza lateralizacji, - diagnoza narządów słuchu i wzroku wg Programów „Słyszę...” i „Widzę ...” KONSULTACJE : psycholodzy, pedagodzy i logopedzi Poradni udzielają konsultacji rodzicom, nauczycielom, uczniom i młodzieży oraz pracownikom socjalnym, służbie zdrowia i innych osobom w zakresie : - wspomagania rozwoju dziecka, - wspomagania procesu wychowania dzieci i młodzieży, - rozwiązywania problemów dorastania i innych sytuacji problemowych, psycholodzy, pedagodzy i logopedzi Poradni udzielają pomocy instruktażowo-merytorycznej nauczycielom, wychowawcom, pedagogom szkolnym, logopedom i terapeutom szkolnym. TERAPIA : na terenie Poradni w zakresie terapii prowadzone są następujące formy : - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, - terapia logopedyczna, - terapia pedagogiczna dla dyslektyków, - zajęcia relaksacyjne, - indywidualna terapia psychologiczna, - spotkania mediacyjne np. rodzic – dziecko, - cykliczne rozmowy o charakterze terapeutycznym (rodzice, dzieci, młodzież), - socjoterapia. PSYCHOEDUKACJA I DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA : w zakresie psychoedukacji i działalności profilaktycznej Poradnia : wspomaga rozwój dzieci i młodzieży (np. zajęcia psychoedukacyjne na terenie szkół), wspomaga wychowawczą funkcję rodziny (np. spotkania z rodzicami na terenie Poradni, placówek i szkół), wspomaga rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli (np. zajęcia z rodzicami, szkolenia rad pedagogicznych, zajęcia „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców”), prowadzi działalność informacyjną, edukacyjną i konsultacyjną w zakresie zapobiegania patologiom społecznym, wspiera rodzinę, szkołę i społeczność lokalną w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, współpracuje ze służbą zdrowia, opieką społeczną, policją, kuratorami sądowymi w celu minimalizowania objawów i skutków zaburzeń rozwojowych oraz inicjuje różnorakie formy pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i rodzinnym ucznia, uczestniczy i współorganizuje realizację programów profilaktycznych np. Bezpieczny Powiat, Bezpieczne Gimnazjum, Daj Dziecku Uśmiech, jest współtwórcą i koordynatorem projektu „Rozwiń skrzydła” (w ramach realizacji programu MEN), uczestniczy w festynach i imprezach rekreacyjno-sportowych np. Skarby Depresji, Bezpieczne Lato. DORADZTWO : Poradni prowadzi doradztwo psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne: dla dzieci i młodzieży, osób dorosłych, rodziców, nauczycieli, wychowawców, pedagogów szkolnych i innych osób, dla młodzieży i osób dorosłych (absolwentów) w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej. MEDIACJA I INTERWENCJA W ŚRODOWISKU UCZNIA : Poradnia podejmuje działania interwencyjne i mediacyjne na wniosek rodziców, młodzieży i nauczycieli. Interwencje dotyczą w szczególności sytuacji kryzysowych np. próby samobójcze, śmierć ucznia. W tym zakresie współpracujemy z placówkami oferującymi specjalistyczną pomoc. DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA : Poradnia prowadzi działalność informacyjną dla rodziców, nauczycieli i uczniów z palcówek w rejonie działania Poradni.
|